Skip to main content

About

 

Over deze cursus

Iedereen die studeert in het hoger onderwijs moet veel teksten schrijven. Hoe schrijf je een foutloze, prettig leesbare, goed gestructureerde tekst in de juiste stijl? In deze cursus doorloop je stap voor stap alle fases van het schrijfproces; van brainstormfase tot de eindredactie van je tekst. Op die manier leer je gestructureerd en efficiënt werken en kun je je steeds op een aspect van het schrijven concentreren. In zes modules werk je aan een schrijfopdracht die je steeds verder uitwerkt. Daarbij oefen je in een interactieve omgeving, waarin ruimte is voor zelfevaluatie en voor peer feedback op elkaars schrijfproducten.

Wat je in deze MOOC leert, kun je toepassen op alle tekstsoorten die je gedurende je studie moet schrijven, zoals essays, verslagen en scripties. Je kijkt bovendien kritisch naar je eigen schrijfgedrag. Wat voor type schrijver ben jij eigenlijk? Je wordt je bewust van je sterke punten en leert hoe je je zwakke punten kunt verbeteren. Door middel van video’s, voorbeelden, testjes en opdrachten werk je aan je schrijfvaardigheid. Na het volgen van deze MOOC zal de kwaliteit van je teksten toenemen.

De MOOC Beter schrijven in het hoger onderwijs bestaat uit de volgende modules:

  • Schrijfproces en schrijfgedrag
  • Voorbereiden: schrijfopdracht analyseren, brainstormen en centrale vraag opstellen
  • Structureren: tekstschema maken
  • Eerste versie schrijven
  • Tweede versie schrijven
  • Eindredactie: grammatica, spelling en lay-out

Leerdoelen

Na het volgen van deze MOOC kun je:

  • reflecteren op je schrijfgedrag
  • vaststellen wat jouw problemen zijn bij het schrijven
  • benoemen uit welke aspecten het schrijfproces bestaat
  • een schrijfopdracht gestructureerd aanpakken
  • zorgen voor een goede structuur in je tekst
  • zorgen voor samenhang in je tekst
  • schrijven in de juiste stijl
  • redigeren op spelling, grammatica, interpunctie en lay-out

Docenten

 

Nicky Heijne

Docent Nederlands en Nederlands als Tweede Taal aan de Universiteit van Amsterdam

 

 

Mirka van Renswoude

Taalwetenschapper aan de Hogeschool van Amsterdam _________________________

 

 

Francien Schoordijk

Docent Nederlands en Nederlands als Tweede Taal aan de Universiteit van Amsterdam

 

 

Marise van Vliet

Docent Nederlands en Nederlands als Tweede Taal aan de Hogeschool van Amsterdam

 

 

Ljiljana Vulinovic

Docent Nederlands en Nederlands als Tweede Taal aan de Hogeschool van Amsterdam

 

Ervaringen

Benieuwd naar ervaringen? Bekijk het filmpje van Eva.

 

Benieuwd naar hoe je als docent de MOOC in je les in kunt zetten? Bekijk hieronder het filmpje van een HvA-docent die gewerkt heeft met de MOOC.

 

contact